De kosten van elektrisch rijden
5 minuten leestijd
In aanschaf zijn elektrische auto’s doorgaans duurder dan brandstofauto’s. Daarentegen zijn elektrische auto’s wel voordeliger in gebruik. Maar welk van de twee is nu het goedkoopst onderaan de streep?
Aanschaf
Dankzij de hoeveelheid accu’s zijn elektrische auto’s in de aanschaf vaak duurder dan vergelijkbare brandstofauto’s. Ook zijn elektrische auto’s vaak luxer uitgerust ten opzichte van de instapmodellen van een brandstofauto. Nu het aanbod van elektrische auto’s groeit wordt het ook steeds interessanter om naar een tweedehands elektrische auto te kijken. Meer informatie en tips over de aanschaf van een tweedehands auto vindt u hier.
Energiekosten
Bij het opladen van een elektrische auto betaalt u per kWh in plaats van per liter. Echter schommelt de prijs van kWh veel meer tussen verschillende aanbieders dan de prijs van brandstof. Het exacte bedrag wat u kwijt bent aan het opladen van uw auto hangt af van het verbruik van uw elektrische auto.
Voor het opladen van uw elektrische auto kunt u kiezen tussen thuisladen en het gebruiken van een openbare laadpaal. Het is het voordeligst om uw elektrische auto thuis aan uw eigen laadpaal op te laden. De laadkosten van een openbare paal liggen hoger met name voor snelladen.
Om een elektrische auto op te laden bij openbare laadpunten heeft u een laadpas nodig. U kunt daarbij kiezen tussen laadpassen met of zonder abonnement. Zonder abonnement betaalt u een starttarief per laadsessie. Met een abonnement betaald u een vast bedrag per maand. Meer informatie over de laadpas vindt u hier.
Onderhoud
Waar een brandstofauto bougies, een koppeling en een distributieriem heeft, zijn die bij een elektrische auto niet aanwezig. Dit soort onderdelen hoeven daarom bij een elektrische auto ook niet vervangen te worden. De banden en de remmen zijn op den duur wel aan vervangingen toe. Maar doordat een elektrische auto veel remt op de elektromotor gaan de remmen langer mee. Daarentegen is het vervangen van een accupakket prijziger. Maar Hyundai, Mitsubishi en Nissan bieden een fabrieksgarantie op het accupakket van 8 jaar en/of 160.000 km.
Fiscale voordelen
Bij aankoop van een nieuwe volledig elektrische personenauto uit de kleinere en compacte middenklasse kunt u in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze subsidie loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2025 waarbij er ieder jaar een maximaal subsidiebedrag beschikbaar is. Het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto’s bedraagt in zowel 2023 als 2024 maximaal €2.950. Meer informatie over de SEPP vindt u hier.
Daarnaast is de bijtelling voor zakelijke rijders 16% in plaats van de 22 procent voor brandstof auto’s. Deze lagere bijtelling geldt voor de eerste €35.000 van de catalogusprijs.
Verder heeft een elektrische auto geen bpm. De bpm wordt vastgesteld aan de hand van de CO2-uitstoot van een auto. Doordat een elektrische auto geen directe CO2-uitstoot heeft is deze vrijgesteld van de pbm. Ook is een elektrische auto vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting. Meer informatie over de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting vindt u hier.
Afschrijving
Net als een brandstofauto is een elektrische auto ook aan afschrijving onderhevig. Procentueel verschilt de afschrijving niet of nauwelijks. De daadwerkelijke afschrijving hangt af van de aanschafprijs van de auto. Doordat een elektrische auto in aanschaf vaak wat duurder is dan een brandstofauto is de afschrijving ook wat hoger.
Private Lease
Naast het kopen van een elektrische auto is er ook de mogelijkheid om een elektrische auto te leasen. Voor een vast bedrag per maand rijdt u een elektrische auto waarbij u alleen de oplaadkosten nog apart moet betalen. Hier vindt u onze private lease modellen.