Prinsjesdag 2024: De koffer van ‘Schoof’…
4 minuten leestijd
De verwachtingen waren hooggespannen, wat hebben Schoof en consorten voor ons autolieden in petto. Welnu het begin is niet best aangezien eerder gedane toezeggingen op het gebied compensatie van de motorrijtuigenbelasting (MRB) van 100% uitstootvrije elektrische auto’s wordt deels teruggedraaid.
Geen 40% maar slechts 25% ‘korting’ op het gewicht van een dergelijke auto waardoor een EV-rijder nu onvoorziene hogere -/ extra kosten voorgeschoteld krijgt en ook kan een EV-rijder één jaar minder lang gebruik maken van deze gewichtscorrectie. Een goed begin van kabinet ‘Schoof’ om het toch al brosse vertrouwen in de Nederlandse overheid te herstellen zou je zeggen.
Minder gunstige bijtelling voor de EV-rijder
Ook wordt de bijtelling voor een EV-rijder in 2025 iets minder gunstig, namelijk 17% in plaats van 16% over de eerste € 30.000 en iedere euro daarboven wordt belast o.b.v. 22% bijtelling, voor fossiele brandstofauto’s zijn er geen wijzigingen: 22% ongeacht hoogte van de fiscale waarde.
“dus sla nu uw slag om aanspraak te maken op € 2.950 en € 2.000 SEPP subsidie.”
Per 2025 verdwijnt de stimulans om een EV aan te schaffen, onlangs is het subsidie plafond 2024 verhoogd, dus sla nu uw slag om aanspraak te maken op € 2.950 en € 2.000 SEPP subsidie. Dit in het geval van aanschaf of private lease van respectievelijk een nieuwe- of gebruikte 100% uitstootvrije elektrische auto.
BPM
In 2025 verandert ook de BPM voor een EV, er wordt dan gestart met een vaste voet BPM a € 660 en de SEBA verdwijnt; alleen bij aanschaf van een elektrische bedrijfswagen in 2024 kan hier aanspraak op worden gemaakt. Het vorige kabinet heeft hier een flinke duit in de zak gedaan en per heden is er nog 37% van het totaal budget, dus ruim € 22 miljoen beschikbaar. Gelukkig tornt kabinet ‘Schoof’ niet aan deze gedane toezeggingen!
Brandstofauto trekt aan het langste eind
De fossiele brandstof rijdende automobilist mag daarentegen ‘juichen’ voor 2025; de korting op brandstof accijnzen blijft van kracht en de jaarlijkse indexatie hiervan gaat niet door: de ‘winst’ per liter +- € 0,21! In 2026 is de koek dan naar verwachting op en komt de brandstof accijns korting te vervallen. De ingeslagen weg op het gebied van opheffing van de BPM vrijstelling voor diesel bedrijfswagens wordt voortgezet en die zorgt zoals bekend voor prijsstijgingen in deze categorie die kunnen oplopen tot € 14.000.
Gelukkig zijn niet al de Automotive stimulansen te niet gedaan; SEPP, SEBA, BPM vrijstelling EV + diesel bedrijfswagen maar voor al deze regels geldt einddatum: 31 december 2024 dus pak deze ‘call to action’ aan en neem contact op met één van onze specialisten!
Stel je vraag
Blog geschreven door
Sebastiaan van der Vorst
Directeur Fleetsales & Leasing
Tel: 06-13694757
sebastiaan@ursembarten.nl