Vernieuwde Nissan QASHQAI e-POWER maakt indruk in ADAC Ecotest
8 minuten leestijd

De Duitse consumentenorganisatie en automobielclub ADAC heeft de vernieuwde Nissan QASHQAI e-POWER aan de tand gevoeld voor de ADAC Ecotest en daarbij een gemiddeld praktijkverbruik van slechts 5,4 l/100 km gerealiseerd. Dat is een verbetering van 15% ten opzichte van de vorige QASHQAI e-POWER, waarmee het model aan de top staat op het gebied van brandstofefficiency in zijn klasse.
Voor de Ecotest van de Allgemeine Deutsche Automobil-Club wordt het brandstofverbruik van auto’s getoetst met behulp van laboratorium- en praktijktests. Het doel van de ADAC Ecotest is om een verbruikswaarde te bepalen die representatief is voor realistische rijomstandigheden.
De aandrijftechniek van de Nissan QASHQAI e-POWER is volledig herzien om het brandstofverbruik en de uitstoot verder te verlagen, in combinatie met minder geluid en meer verfijning. Daarbij hebben de technici van Nissan rekening gehouden met het rijgedrag op Europese wegen, met snelheden tot 130 km/u. Alle inspanningen hebben geleid tot een substantiële verbetering ten opzichte van de vorige Nissan QASHQAI e-POWER:
- Minder uitstoot: als gevolg van het lagere brandstofverbruik is de CO2-emissie teruggedrongen van 116 naar 102 g/km (WLTP), oftewel een reductie van 12%. Mede hierdoor behaalde de QASHQAI e-POWER vier van de vijf sterren in het eindoordeel van de ADAC Ecotest.
- Indrukwekkende actieradius: met het gemiddelde verbruik van 5,4 l/100 km dat de ADAC realiseerde, kan de Nissan QASHQAI e-POWER met zijn 55 liter benzinetank maar liefst 1.018 km afleggen zonder tussentijds te hoeven stoppen. Dat is een toename van 145 km en een waarde die normaliter alleen met een dieselauto wordt gehaald. De actieradius volgens de WLTP bedraagt 1.222 km.
“De ingenieurs van Nissan hebben geweldig werk geleverd om de e-POWER-technologie verder te verfijnen, geheel in lijn met het Japanse principe van ‘Kaizen’, wat staat voor continue verbetering. Het resultaat is een lager brandstofverbruik, minder uitstoot, een grotere actieradius en een verfijnde EV-achtige rijervaring, zónder concessies te doen aan de prestaties”, aldus David Moss, Senior Vice President of R&D bij Nissan AMIEO.
EV-achtige rijbeleving, zonder stekker
Anders dan bij conventionele hybrideauto’s wordt de verbrandingsmotor in de Nissan QASHQAI e-POWER uitsluitend gebruikt om energie op te wekken. De wielen worden permanent elektrisch aangedreven, zonder vertraging of schakelmomenten en met minimale rijgeluiden bij lage snelheden. Hierdoor biedt de auto dezelfde rust en directe respons van een EV, zonder een batterij te hoeven opladen.
De e-POWER-technologie van Nissan is opgebouwd rond een nieuw ontwikkelde 5-in-1 aandrijfeenheid, waarin zowel de elektromotor als de generator, omvormer, reductietandwiel en versnellingstandwiel zijn geïntegreerd. De 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor vertoont op papier veel gelijkenissen met de vorige versie, maar is geheel nieuw ontwikkeld specifiek voor de e-POWER-aandrijflijn. De benzinemotor maakt gebruik van Nissans eigen STARC-verbrandingsconcept dat de thermische efficiëntie verhoogt tot maar liefst 42% dankzij een stabielere verbranding in de cilinders. De accucapaciteit van 2,1 kWh is ongewijzigd, terwijl het vermogen van de elektromotor met 11 kW is toegenomen tot 151 kW.
De afzonderlijke componenten van het e-POWER-aandrijfsysteem zijn volledig nieuw ontworpen. Samen met verbeteringen op het gebied van motorkalibratie en geluidsisolatie resulteert dit in een lager geluidsvolume en minder trillingen bij hoge belasting. Het geluidsniveau in het interieur van de vernieuwde QASHQAI e-POWER is zelfs tot 5,6 dB lager dan bij zijn voorganger, waarmee deze hybrideauto EV-achtige waarden nadert.
Verbeterde connectiviteit
Behalve de nieuwe e-POWER-aandrijflijn profiteert de Nissan QASHQAI ook van verbeterde connectiviteit met ingebouwde Google-functies zoals Google Maps, spraakopdrachten via Google Assistant en toegang tot de Google Play Store. Nieuw zijn ook weersvoorspellingen voor geplande bestemmingen en Nissan Trip Stories waarmee klanten hun favoriete reizen kunnen vastleggen en delen via de NissanConnect Services-app.
Daarnaast vertrouwen de autonome rijfuncties – als onderdeel van een uitgebreide reeks Nissan ProPILOT rijassistentiesystemen – nu op een betere verkeersmonitoring en meer inzicht in de omgeving in situaties met meerdere rijbanen.
Minder belasting, lagere prijzen
De 12% lagere CO2-uitstoot heeft direct een positieve invloed op de prijzen van de vernieuwde QASHQAI e-POWER. Dankzij de lagere BPM zijn alle uitvoeringen € 2.000 gunstiger geprijsd dan voorheen, resulterend in een lagere bijtelling vanaf € 252* per maand en een nog aantrekkelijkere positionering in de leasemarkt.
Nissan QASHQAI e-POWER Acenta € 39.190
Nissan QASHQAI e-POWER N-Connecta € 41.640
Nissan QASHQAI e-POWER N-Design € 43.740
Nissan QASHQAI e-POWER Tekna € 43.740
Nissan QASHQAI e-POWER Tekna Plus € 47.240
Gunstige TCO
Behalve de lagere consumentenprijzen, de lagere bijtelling en het lagere brandstofverbruik die klanten direct merken in hun portemonnee, is ook het onderhoudsinterval verlengd van 15.000 naar 20.000 km. Dit alles zorgt voor een nog lagere TCO (Total Cost of Ownership), zowel voor particulieren als zakelijke klanten. De vernieuwde Nissan QASHQAI e-POWER wordt geproduceerd in de toonaangevende fabriek in Sunderland (VK) en staat vanaf november bij de Nederlandse dealers.
* Bijtellingsbedrag per maand gebaseerd op een belastingtarief van 35,82%.