1-fase of 3-fase lader: Welke past het beste bij jouw situatie?
8 minuten leestijd
Voor veel mensen die overstappen op elektrisch rijden, kan de keuze tussen een 1-fase of 3-fase lader verwarrend zijn. Vaak is er onduidelijkheid over wat voor aansluiting de auto heeft en wat de verschillen zijn tussen beide laadmethoden. Dit artikel legt duidelijk uit hoe je kunt herkennen welke aansluiting je hebt, en wat de voor- en nadelen zijn van een 1-fase en 3-fase lader.
Bij het laden van je elektrische auto heb je te maken met drie belangrijke factoren:
- De aansluiting van je huis: hoeveel stroom kan jouw huis leveren en op hoeveel fases?
- De laadcapaciteit van de lader: welk vermogen kan de lader afgeven, afhankelijk van het type aansluiting (1-fase of 3-fase)?
- De capaciteit van de auto: wat is het maximale laadvermogen dat de auto kan opnemen?
Voordat we ingaan op deze verschillende factoren staan we eerst stil bij je dagelijkse rijbehoefte.
Met een 3-fase lader kun je drie keer zo snel laden vergeleken een 1-fase lader. Alleen moet je auto hier wel geschikt voor zijn. Met een 1-fase lader – laadcapaciteit 3,6 kW en 7,4 kW – kun je in een nacht van 6 uur ongeveer 20 kWh bijladen. Daarentegen kan een 3-fase lader tot 11kW laden in dezelfde tijd. Een 3-fase lader is vooral handig als je jouw auto snel moet opladen tussen ritten door. Met een 3 fase aansluiting is een flink hoger maximaal laadvermogen mogelijk, maar je auto moet dat dan wel ondersteunen.
De aansluiting van je huis
Als eerste kijken we naar de oplaadinstallatie bij je thuis. In de meterkast kun je zien welke aansluiting je hebt. Staat daar 220 of 230V? Dan heb je een 1 fase aansluiting. Kun je het niet vinden in de meterkast? Kijk dan even op jouw jaarrekening van de energieleverancier.
1-fase aansluiting
Huizen met een 1-fase 35A aansluiting kunnen maximaal 8.050W tegelijkertijd gebruiken, hiervan kan er 4.600W gebruikt worden om de auto op te laden. Dit is vaak voldoende voor een 1-fase elektrische auto, zeker als je ook zonnepanelen hebt die hun overtollige energie terug leveren op deze fase. In dit geval werk je optimaal met de beschikbare stroom en benut je de zonnepanelen zo efficiënt mogelijk.
3-fase aansluiting
Bij deze aansluiting kun je maximaal 11 kW laden verdeeld over drie fases. Dit zorgt voor een snellere laadtijd.
De laadsnelheid wordt daarnaast altijd nog bepaald door de onboard charger van de auto, deze heeft een maximum 1-fase of 3-fase vermogen, ongeacht de huisaansluiting, zal de auto nooit meer gaan laden via een AC laadstation.
Wil je jouw huisinstallatie verhogen van een 1-fase naar een 3-fase aansluiting, dan brengt dit extra kosten met zich mee van ongeveer €700 tot €1.000. Deze kosten zijn het verzwaren van de huisaansluiting door de netbeheerder en de kosten voor het laten aanpassen van de groepenkast.
De capaciteit van de auto
Je kunt zelf aan de auto zien welk type lader je hebt, op basis van de stekker. Dit is een simpele manier om zelf te controleren wat voor aansluiting je thuis hebt, zonder direct een elektricien in te schakelen.
Aan je auto kun je snel zien wat voor type lader je hebt. Welk soort lader je hebt, kun je zien aan de twee gaten van de stekker van je elektrische auto:
- Zijn de onderste twee gaten leeg? Dan heb je een 1-fase lader
- Zie je twee pinnen in de onderste twee gaten? Dan heb je een 3-fase lader
Zo kun je zelf controleren wat voor aansluiting je hebt, zonder direct een elektricien in te schakelen.
Is 1-fase laden echt een nadeel?
Veel mensen denken dat een 1-fase lader nadelig is, maar dat is afhankelijk van je rijgedrag en laadbehoeften. Met een 1-fase lader kun je bijvoorbeeld een Hyundai Kona Electric opladen als je ’s avonds laat thuis komt om 22.00 uur en de volgende ochtend om 08.00 uur weg gaat. In deze tijd kun je 50 procent van de batterij opladen zodat je ongeveer 200 kilometer kunt rijden. Voor veel mensen is dit voldoende voor dagelijkse ritten.
Daarnaast hoef je niet elke keer de batterij volledig op te laden. In dit geval is het niet erg dat je met een 1-fase lader langzamer oplaadt. Veel mensen hebben overdag de auto thuis of op het werk staan waardoor de auto voldoende tijd heeft om volledig op te laden. Kijk dus eerst naar je rijgedrag en hoeveel laadcapaciteit je werkelijk nodig hebt.
Slimme keuzes voor de toekomst: thuisbatterij en dynamisch energiecontract
Met de aflopende salderingsregeling en stijgende energieprijzen is het in sommige gevallen niet slimmer om je huisaansluiting te vergroten. In sommige gevallen is investeren in een thuisbatterij slimmer. Zo kun je overtollige zonne-energie opslaan en gebruiken om je auto ’s avonds op te laden. Dit maakt je minder afhankelijk van het elektriciteitsnet en beschermt je tegen schommelingen in energieprijzen. Ook kan een dynamisch energiecontract je helpen om energie in te kopen wanneer het goedkoop is en die energie later te gebruiken voor je auto of huis.
Onze specialisten van EcarHOME kunnen jou vrijblijvend informeren over alle mogelijkheden van een thuisbatterij. EcarHOME is ontstaan uit Autogroep Ursem Barten, dat zich al sinds 2014 bezighoudt met reparatie en hergebruik van accu’s onder de naam EcarACCU. Door de toevoeging van EcarHOME aan het bedrijven-portfolio is Autogroep Ursem Barten nu een totaalleverancier van auto’s en duurzame energieproducten.
Wij helpen je graag bij de juiste keuze
De keuze tussen een 1-fase of 3-fase lader hangt sterk af van je huisinstallatie, rijgedrag en de specifieke kenmerken van je auto. Door rekening te houden met je dagelijkse rijafstanden en de laadsnelheid die je nodig hebt kun je een keuze maken die zowel efficiënt als kosteneffectief is.
Heb je nog vragen of wil je advies over welke laadmethode of auto het beste bij jouw situatie past? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!