Hyundai N onthult IONIQ 5 N TA Spec en kondigt samenwerking aan met Gran Turismo
8 minuten leestijd
Hyundai’s sportdivisie N keert terug naar de Nordschleife van de Nürburgring en mikt op de vierde opeenvolgende overwinning in de TCR-klasse in de 24-uursrace van de Nürburgring, ofwel de N24. Hyundai N onthult ook zijn IONIQ 5 N TA (Time Attack) Spec-versie. Die heeft het ontwikkeld voor de komende Pikes Peak International Hill Climb. Tot slot maakt het bekend te gaan samenwerken met Gran Turismo.
‘We zijn blij dat we weer deelnemen aan de N24 op de Nürburgring. We zetten coureurs in uit Europa, Noord-Amerika en China en laten de ontwikkeling van ons autosportprogramma aan de hele wereld zien’, aldus Till Wartenberg, Vice President en Head of N Brand & Motorsport bij Hyundai Motor Company. ‘We investeren in de toekomst van de autosport met onze eerste elektrische Pikes Peak-racer én met onze plannen om samen te werken met Gran Turismo. De passie voor autosport blijft de kern van Hyundai N, ook in de toekomst.’
Hyundai N zet TCR-team met drie auto’s in
Hyundai N keert komend weekend met drie ELANTRA’s N TCR terug op de Nordschleife en aast op een vierde opeenvolgende klasse-overwinning in de N24. Coureurs afkomstig van drie continenten – onder wie de klassewinnaars van de afgelopen drie jaar en klantenteams van Hyundai Motorsport die kampioenstitels hebben behaald in de competitieve TCR-series – strijden namens Hyundai N in de auto’s met startnummers 830, 831 en 832. Het team van auto 830, bestaande uit Mikel Azcona, Marc Basseng en Manuel Lauck, won de TCR-klasse in de N24 van 2022 en 2023. Basseng en Lauck wonnen de TCR-klasse in de N24 ook in 2021, met de ELANTRA N TCR die toen in de serie debuteerde.
Het Bryan Herta Autosport-team, ondersteund door Hyundai Motor America, behaalde in 2023 zijn derde opeenvolgende 1-2-overwinning voor Hyundai Motorsport in deze klasse. Team 831 keert in 2024 terug met coureurs Mason Filippi, Harry Gottsacker, Mark Wilkins en Bryson Morris in de ELANTRA N TCR met startnummer 831. De Hyundai ELANTRA N TCR met startnummer 832 wordt in de N24 van 2024 bestuurd door TCR China-sterren Hongwei Cao, Rainey He, Andy Yan en Zhang Zhen Dong. Cao is de TCR-kampioen van China van 2023.
Een van de andere auto’s van Hyundai N in de N24 van 2024 is de Hyundai Driving Experience i30 Fastback N in de VT2-klasse voor auto’s met voorwielaandrijving. In 2023 won dit team, ondanks een technisch probleem laat in de race, zijn klasse met negen ronden voorsprong. Het team voor de race van dit jaar bestaat uit de winnaars van vorig jaar, inclusief Marcus Willhardt en Michael Bohrer, journalist-racer Jens Dralle en de Koreaanse juniorcoureur Gyumin Kim. Die laatste demonstreerde zijn talent door het Hyundai N Festival te winnen en het team podiumplaatsen in zijn klasse te bezorgen in de eerste twee NLS-races van dit seizoen.
IONIQ 5 N TA (Time Attack) Spec toont hoogwaardige EV-potentie
Tijdens de N24-presentatie onthulde Hyundai vandaag de IONIQ 5 N TA (Time Attack) Spec. Twee van deze speciale versies van de IONIQ 5 N vormen met twee IONIQ 5 N-productieversies het team van vier auto’s waarmee Hyundai N deelneemt aan de 102e Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) in Colorado (VS) op 23 juni 2024. Het team richt zich daar op het vestigen van records in de klassen Electric Production SUV/Crossover en Electric Modified SUV /Crossover.
De 504 kW (687 pk) sterke IONIQ 5 N TA (Time Attack) Spec is ontworpen om de kwaliteiten van de productieversie van de IONIQ 5 N te demonstreren zonder de auto fundamenteel te veranderen. Opvallend is dat Hyundai N de standaard hoogwaardige aandrijflijn heeft overgenomen. Hyundai N gebruikt N Active Sound+ met aangepaste luidsprekers (meer dan 120 dB) om zowel de feedback voor de bestuurder te verbeteren als de sirenes te vervangen die elektrische Pikes Peak-auto’s moeten hebben.
Om de auto’s aan te passen aan de eisen van Pikes Peak, heeft Hyundai N speciaal voor de PPIHC nieuwe schokdempers, autosportspecifieke remmen, 18-inch Yokohama ADVAN 005 slicks en een uniek aerodynamisch pakket met hoge downforce ontworpen. Extra veiligheidsvoorzieningen zijn onder meer een Recaro Pro Racer SPA Hans-stoel, een Sabelt zespunts Hans-veiligheidsharnas, een rolkooi volgens de PPIHC-voorschriften en een brandblussysteem specifiek voor EV’s.
Voor de PPIHC racen de twee IONIQ 5 N- en twee IONIQ 5 N TA (Time Attack) Spec-modellen over een slopend, sterk oplopend en kronkelend parcours van 20 kilometer dat 1.438 meter hoger finisht op de top van Pikes Peak. Ze krijgen te maken met 156 bochten, snel veranderende weersomstandigheden en grote hoogte die zowel bestuurders als auto’s beïnvloeden.
De IONIQ 5 N TA (Time Attack) Spec-auto’s – uitgevoerd in een speciale ‘N’-designkleurstelling – worden gereden door Robin Shute, viervoudig overall winnaar van Pikes Peak en de huidige houder van de titel ‘King of the Mountain’, en Dani Sordo, de Spaanse World Rally Championship-coureur van Hyundai Motorsport. De IONIQ 5 N-productiemodellen – gespoten in speciale N Performance-kleuren – worden bestuurd door Paul Dallenbach, elfvoudig PPIHC-winnaar en drievoudig ‘King of the Mountain’, en Ron Zaras, een PPIHC-rookie en mediapersoonlijkheid in de Verenigde Staten.
Hyundai Motor debuteerde in 1992 in de PPIHC. Rod Millen won de 2-Wheel Drive Showroom Stock-klasse met een tijd van 13 minuten en 21,17 seconden. Millen reed een Hyundai Scoupe die was uitgerust met de toen nieuwe Alpha-motor van Hyundai, met een dubbele bovenliggende nokkenas en turbo. Een ander hoogtepunt uit de geschiedenis van Hyundai op Pikes Peak kwam in 2012, toen Hyundai een record neerzette van 9 minuten en 46,164 seconden met een Hyundai Genesis Coupé bestuurd door Rhys Millen.
Hyundai N wil samenwerken met Gran Turismo
Hyundai N maakte vandaag ook bekend dat het plannen heeft om samen te werken met Gran Turismo (GT), de populaire sim-racevideogamefranchise voor PlayStation-consoles. Hyundai N heeft al een lange geschiedenis met Gran Turismo, met de in 2015 uitgebrachte Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo. Deze keer gaan Hyundai N en Gran Turismo samenwerken voor diverse simrace-activiteiten en onder meer deelname aan de Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC). Meer details volgen later dit jaar.
In de tussentijd kunnen bezoekers aan Hyundai’s N24-stand bij de Nürburgring ook tien Gran Turismo-simulators ervaren. Hyundai organiseert tijdens de N24-periode ook een wedstrijdevenement voor bezoekers van de stand.