Prinsjesdag 2023: veel over gezegd en geschreven, maar wat houdt het nu eigenlijk in?
6 minuten leestijd
Er is al veel over gezegd en geschreven, maar wat houdt Prinsjesdag nu eigenlijk in?
De derde dinsdag van september is het traditiegetrouw Prinsjesdag, sinds 1814 wordt het werkjaar van de Eerste- en Tweede kamer officieel geopend op Prinsjesdag. Waar Prinsjesdag vroeger op de eerste maandag van november viel, werd dit later de derde maandag in oktober.
Maar de opening van het werkjaar laten plaatsvinden op een maandag bleek niet handig te zijn. Vanwege de lange – toen nog autovrije – reis naar Den Haag moesten veel Kamerleden al op zondag vertrekken. In 1887 is daarom een grondwetswijziging doorgevoerd en vanaf dat moment valt Prinsjesdag op de derde dinsdag van september.
Wist je dat wij zonder Erica Terpstra Prinsjesdag nooit in één adem zouden noemen met de bekende Hoedjesparade? De Hoedjesparade is sinds 1977 – de eerste keer dat de oud zwamkampioene Prinsjesdag mocht bijwonen als Kamerlid van de VVD – minimaal net zo belangrijk als de Miljoenennota en de Rijkbegroting in het koffertje van de minister van Financiën. Dank mevrouw Terpstra, door uw hoedje op 1977 is de Hoedjesparade geboren en Prinsjesdag een stuk enerverender geworden.
Genoeg nu over de historie van Prinsjesdag, wat zijn naar mijn idee de belangrijkste wijzigingen qua autofiscaliteit? En gaan we nu echt een run zien op dieselbusjes zoals hedenmorgen door NOS is gepubliceerd?
BPM-vrijstelling bedrijfswagens
De BPM-vrijstelling op bedrijfswagens komt te vervallen, dit niet in 2024 maar nu in 2025. Het BPM-tarief wordt bepaald door de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen, hierdoor zullen bedrijfswagens zo’n € 11.000,00 tot € 13.000,00 duurder worden. Niet alleen het vervallen van de BPM-vrijstelling, maar ook de (gelijktijdige) verhoging van de motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt van kracht.
Wil je gebruik blijven maken van de BPM-vrijstelling bedrijfswagens voor emissie voertuigen, dan is het van belang om niet later dan december 2024 een nieuwe bedrijfswagen uitgeleverd te krijgen. Of om direct jouw wagenpark te vergroenen en te kiezen voor emissievrije bedrijfswagens.
Voor de emissievrije bedrijfswagens is per januari 2024 de SEBA subsidie weer beschikbaar en emissie bedrijfswagens kunnen naar verwachting nog tot 2028 gebruik maken van vrijstelling in milieuzones. Kortom, de mazen in de Nederlandse wet werken een run op dieselbusjes in de hand en het is dan ook niet de vraag of deze komt, maar wanneer?
Wat is nu de juiste koers? Moet ik nog kiezen voor een dieseltje of kan ik beter kiezen voor een 100% elektrische bus? Graag helpen wij jou met het maken van de juiste keuze. Mogen wij jou daarbij assisteren?
Bijtelling privégebruik
Niet alleen de fiscale voordelen van bussen worden herzien, ook voor personenauto’s volgt in de nabije toekomst een wijziging in beleid. In gemakkelijke taal, per 2026 kent iedere auto – ongeacht elektrisch of brandstof aangedreven dezelfde bijtelling namelijk 22%.
De wijziging in de bijtelling is geen verrassing te noemen, wel werkt deze afgekondigde maatregel een run op elektrische auto’s in de hand. Bij wens tot vergroening van jouw wagenpark en denkend aan je personeel bij privégebruik geldt ook hier; dit is jouw call to action!
Levertijden van elektrische auto’s zullen bij een toenemende vraag langer, minder betrouwbaar en mogelijk stressvol worden. Zie je daar tegenop? Ben je zoekende naar ondersteuning bij mobiliteitsvraagstukken? Of wil je liever het beheer van jouw wagenpark uit handen laten nemen? Wij denken jou te kunnen helpen!
Stel je vraag
Blog geschreven door
Sebastiaan van der Vorst
Directeur Fleetsales & Leasing
Tel: 06-13694757
sebastiaan@ursembarten.nl