En de winnaar is…
4 minuten leestijd
Gedurende het Fleet Expo event is jaarlijks de verkiezing ‘Bestelauto van het Jaar 2024’ en ‘Belofte van het Jaar 2024’. Ieder jaar is het weer feest, maar dit keer grootser, duurzamer en met veel (Chinese) nieuwkomers.
Congres Future Proof
Tijdens het Congres Future Proof Fleet werd er veel gesproken over verduurzaming en belastingwetgeving. Den Haag blijkt hier de showstopper te zijn vanwege nieuwe wetgeving en het missen van koers en richting. Met de verkiezingen voor de deur weet niemand of we nu links-, of rechts afslaan, dit heeft direct effect op sentiment en staat het kiezen voor een duurzaam beleid in de weg. Het bedrijfsleven wil graag versnellen en veel grote bedrijven hebben al een grote stap gemaakt in de transitie naar elektrisch rijden, maar zij evenals de consument weten simpelweg niet waar zij aan toe zijn.
De zekerheden die er zijn; verlaging van bijtelling voordeel voor EV’s, vanaf 2025 geen SEBA meer voor emissievrije bestelauto’s en het vervallen van de BPM vrijstelling per januari 2025 geven het bedrijfsleven het gevoel in het spreekwoordelijke ‘hemdje’ te staan en werken een niet duurzame investering in dieselbussen in de hand. Er is immers tot 2028 toegang tot de de zero-emissiezones met een Euro6 diesel door een ontheffingsregeling, of ze maken de keuze om door te rijden met hun diesel park Daarbij komt dat de EV kopende consument een minimale stimulans in vorm van een SEPP a € 2.950,00 tegemoet kan zien, voor een occasion EV is dat zelfs nog lager namelijk € 2.900,00.
Vanuit de Nederlandse overheid wordt ieder toneel gepakt om te spreken over onze stikstof crisis en de noodzaak tot het reduceren van onze CO2 uitstoot maar het gevoerde (Automotive) beleid sluit hier absoluut niet op aan.
Belofte van het Jaar 2024
Wat wel aansluit op een wens tot verduurzaming van een wagenpark is kiezen voor de tot ‘Belofte van het Jaar 2024’ gekroonde Nissan Townstar, weliswaar heeft de Mercedes-Benz eCitan de titel ‘Bestelauto van het Jaar 2024’ gewonnen maar waarom kiezen voor een duurdere investering als het product op het logo na nagenoeg gelijk is? Zoek de verschillen!
Beide voorzien van een 45kW accu, identieke laadtijden met eenzelfde actieradius en 122pk automaat met een geremd trekgewicht van 1.500kg voor de Townstar en 1.450kg voor de eCitan. Zeg nu zelf, is het andere logo en die 50kg nu een extra investering van ruim € 4.000,00 exclusief 21% BTW waard?
We vergeten haast om ook nog de Nissan Primastar en Nissan Interstar te benoemen, fantastische producten die bij levering ultimo 2024 middels een ontheffing tot 2028 in iedere zero-emission zone welkom zijn. De Nissan Interstar is zelfs de beste keuze voor zowel lease, Fleet als het MKB gezien hier de beste TCO-score is gerealiseerd, ook wordt de Interstar L2 als buitengewoon functioneel bestempeld als er voor deze wordt gekozen.
Graag helpen mijn collega’s Bram, Piet, Rob en ik u om de juiste keuze te maken, of het nu gaat om lease, Fleet of MKB. Autogroep Ursem Barten, de juiste keuze.
Top 10 Bestelauto van het Jaar 2024
- Mercedes-Benz eCitan
- Ford E-Transit
- Nissan Townstar
- Toyota Proace City Electric Long
- Toyota Proace Electric Long Worker
- Mercedes-Benz Sprinter
- MAN TGE 3.160
- Volkswagen ID. Buzz Cargo
- Nissan Interstar
- Mercedes-Benz Vito
Stel je vraag
Blog geschreven door
Sebastiaan van der Vorst
Directeur Fleetsales & Leasing
Tel: 06-13694757
sebastiaan@ursembarten.nl