Rijden in een Mitsubishi PHEV met caravan? Wij geven antwoord op alle vragen!
4 minuten leestijd
Tijdens het rijden met een caravan (aanhangwagen) kan een Plug-in Hybride auto (PHEV) zich soms anders gedragen dan we doorgaans gewend zijn van het rijden met de auto alleen. Ook vragen veel mensen zich af hoe het nou precies zit met het maximale trekgewicht van een plug-in hybride auto. Wij geven hier antwoord op een aantal mogelijke vragen die je kunt hebben over het rijden in een Plug-in Hybride auto met een caravan of aanhangwagen.
Zowel de Mitsubishi Outlander PHEV als de Eclipse Cross PHEV kunnen met gemak een caravan van 1.500 kg trekken. Dit komt door de gecombineerde aandrijfkracht van de verbrandingsmotor en de twee elektromotoren. Tot 65 km/h zal de auto in EV mode of Serie mode rijden, en de aandrijving wordt dus volledig door de elektromotoren verzorgd. Boven de 65 km/h kan de aandrijving overgaan in Parallel mode; de auto wordt dan aangedreven door de verbrandingsmotor en extra aandrijfkracht wordt, indien nodig, geleverd door de elektromotoren.
Hoe kan ik het brandstofverbruik bij het rijden met een caravan zo veel mogelijk beperken?
De Outlander PHEV en Eclipse Cross PHEV komen zelfs met caravan vlot van hun plek. De verleiding om snel te accelereren of met hoge snelheid te rijden is dan groot. Dankzij het zeer stabiele rijgedrag op hoge snelheid is de verleiding groot het gaspedaal net iets te diep in te drukken, natuurlijk kost dit wel veel energie en dus veel brandstof. Door de hoge luchtweerstand van de auto met caravan stijgt het brandstofverbruik boven de 90 kilometer per uur flink. Ons advies is om rustig op te trekken en een maximale snelheid van omstreeks 90 kilometer per uur aan te houden.
Blijft de aandrijfaccu geladen als ik de stand “SAVE” of “CHARGE” gebruik?
Ja, maar er zijn uitzonderingen. Bij het rijden met een zware caravan en / of belading bijvoorbeeld of in een gebergte. Om een goede aandrijving in stand te houden wordt er in zulke gevallen toch stroom aan de aandrijfaccu onttrokken; ook als de “SAVE” of “CHARGE” stand actief is. Tevens voorziet de aandrijfaccu comfortsystemen als de airconditioning en verwarming van stroom. Het verbruik hiervan is beperkt, maar zal vooral op de langere afstanden stroom uit de aandrijfaccu halen. In de “SAVE” stand wordt dit niet aangevuld. Als de auto in de “CHARGE” stand staat, zal de aandrijfaccu bijladen op de momenten dat dit mogelijk is (lees: als de verbrandingsmotor kracht over heeft). Normaal gesproken is dit vooral het geval bij snelheden tot 80 kilometer per uur.
Hebben de auto’s voldoende trekkracht om de berg op te rijden?
De Outlander PHEV en Eclipse Cross PHEV hebben meer dan voldoende trekkracht om met het maximaal toegestane gewicht bergop te rijden. Tot 65 km/h zal de auto hiervoor aandrijving vanuit de elektromotoren gebruiken (al dan niet gesteund door de door de brandstofmotor aangedreven generator). Boven 65 km/h zal de auto veelal overgaan op de zogenaamde parallel mode, wat betekend dat de auto op de verbrandingsmotor gaat rijden, met hulp van de elektromotoren.
Wat vertelt het informatiedisplay over de aandrijfvorm?
Tot 65 km/h zal de auto in EV – of serie mode rijden. In EV – en Serie mode wordt de aandrijving volledig door de elektromotoren verzorgd, met eventuele ondersteuning van de brandstofmotor. Boven de 65 km/h zal de auto overgaan in Parallel mode; de auto wordt dan aangedreven door de verbrandingsmotor en extra aandrijfkracht wordt, indien nodig, geleverd door de elektromotoren.
Alle verschillende beschikbare aandrijfvormen staan hieronder:
EV mode: elektrische aandrijving, de energie komt uit de aandrijfaccu.
Serie mode: elektrische aandrijving; de energie komt uit
generator en aandrijfaccu.
Conventioneel: aandrijving door verbrandingsmotor direct op voorwielen.
Parallel mode: aandrijving door verbrandingsmotor + generator
laadt de aandrijfaccu op.
Parallel mode: aandrijving door verbrandingsmotor + ondersteuning
elektromotoren.
Parallel mode: aandrijving door verbrandingsmotor + ondersteuning
elektromotoren + generator laadt de aandrijfaccu bij.
Regeneratie: Bij afremmen op de elektromotoren stroomt energie terug naar de
aandrijfaccu, alleen mogelijk als de aandrijfaccu niet vol is.
Als ik met de caravan rijd, zie en hoor ik soms het toerental hoog oplopen. Hoe kan dit?
Dit heeft te maken met de ladingstoestand van de aandrijfaccu. Normaal gesproken, zonder caravan, houdt de aandrijfaccu altijd een buffer van 30% over. Bij het rijden met een caravan of zware belading staat de auto een buffer van 27% toe met een ondergrens van 22%. Wanneer de ondergrens bereikt is schakelt de auto over op Serie Mode (= de auto wordt nu elektrisch aangedreven), zodat de accu niet onder de ondergrens komt. De verbrandingsmotor zorgt nu voor de stroom die nodig is om de elektromotoren te laten functioneren en dat is te horen aan het stijgende toerental. Als de ladingstoestand van de aandrijfaccu weer op 27 procent komt, schakelt de aandrijfvorm weer over op de Parallel Mode (= de auto rijdt vooral op de verbrandingsmotor, met lichte ondersteuning van de elektromotoren). Het toerental zal weer zakken. Deze situatie kan zich voordoen in heuvelachtig gebied, maar ook op een vlak wegdek.
Ik zie een symbool van een schildpad op mijn display. Wat betekent dit?
Kort gezegd: dit is een teken dat er langzamer gereden moet gaan worden. De schildpad kan in beeld komen als er met een caravan en/of zware belading, met een hogere snelheid bergop wordt gereden. Er is dan meer stroom nodig voor de aandrijving dan de generator kan leveren. De schildpad en de tekst “PROPULSION POWER IS REDUCED” verschijnen in het center display als de ladingstoestand van de aandrijfaccu op 20% komt. Vanaf het moment dat alle vier de blauwe blokjes weg zijn zal er minder vermogen beschikbaar zijn. Door afname van de blauwe blokjes in de gaten te houden komt het verminderen van het vermogen niet als een verrassing.
Wat kan je doen?
Rij langzamer, zodat de aandrijfaccu weer kan worden bijgevuld. Je kan ook kiezen om de auto en caravan op een parkeerplaats te zetten en stationair en op “CHARGE’ te laten draaien, zodat de auto de kans krijgt de aandrijfaccu weer bij te laden.
Als ik met de caravan stil sta op een helling heeft de auto moeite met optrekken.
Als de ladingstoestand van de aandrijfaccu op 22 procent komt en dus onder in de accu buffer staat, komt de beschikbare stroom voor de aandrijving van de elektromotoren alleen van de generator (aangedreven door de verbrandingsmotor). Dit geeft een beperking van de aandrijfkracht. De buffer wordt op het moment van stilstaan echter weer snel bijgeladen door de generator en na een kort moment kan de auto alsnog optrekken met voldoende aandrijfkracht.
Hoe moet ik een berg afrijden met een Eclipse Cross PHEV en caravan?
De beste manier om een berg af te rijden, is door de remregeneratie maximaal (stand B5) te benutten. Dit heeft 2 voordelen: je wint energie terug voor de aandrijfaccu en je spaart het conventionele remsysteem. Let op: zorg ervoor dat de aandrijfaccu niet vol is als je aan de afdaling begint, want regeneratie is niet mogelijk als de aandrijfaccu vol is. (Tijdens gaspedaal loslaten in B5 zullen de remlichten branden).
Heb je nog vragen?
Neem contact op met onze medewerkers! Klik hier voor onze contactgegevens.