Duidelijkheid rondom de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s

4 minuten leestijd

Elektrisch rijden

Het demissionaire kabinet heeft enige tijd geleden de nieuwe plannen voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto’s bekendgemaakt in de voorjaarsnota. Deze nota stelde onder andere een tariefkorting voor emissievrije personenauto’s voor. Nu deze plannen zijn goedgekeurd door zowel de Eerste als de Tweede Kamer, zal de tariefkorting voor elektrische auto’s de komende jaren van kracht zijn.

wat betekent dit in de praktijk?

In 2024 zijn elektrische auto’s nog volledig vrijgesteld van motorijtuigbelasting, terwijl ze in 2025 een korting van 75% op het tarief zullen krijgen. Maar hoe zit dat met de toekomst? Dat ziet er als volgt uit:

  • In 2026: 40% korting
  • In 2027: 40% korting
  • In 2028: 40% korting
  • In 2029: 35% korting
  • In 2030: 30% korting
  • Na 2030: geen korting meer

Halftarief voor plug-in hybrides verdwijnt

Vanaf 2025 betalen eigenaren van PHEV’s 75% van het mrb-tarief, en vanaf 2026 verdwijnt de mrb-korting voor deze modellen geheel.

Het doel van deze tariefkortingen is om elektrische auto’s op een vergelijkbare manier te belasten als brandstofauto’s. Daarom zal de tariefkorting ook gelden op de huidige mrb-tabellen van benzineauto’s, die op basis van gewicht worden belast. De tariefkorting kan worden gezien als een soort gewichtscorrectie, die ervoor moet zorgen dat EV’s op dezelfde manier worden belast als vergelijkbare brandstofauto’s.

Evaluatie in 2027

De hierboven genoemde tariefkortingen zijn overigens niet helemaal definitief: in 2027 vindt er een evaluatie plaats. Hierbij wordt gekeken naar hoe de tariefkorting uitwerkt voor de verschillende autosegmenten.

De tariefkorting wordt binnen de autosector, specifiek in het domein van elektrische en plug-in hybride voertuigen, gefinancierd. Vanaf volgend jaar vervalt namelijk de huidige aanschafsubsidie voor elektrische auto’s. Ook de hierboven genoemde tariefkorting voor plug-in hybrides wordt afgeschaft.

Als elektrische voertuigen op dezelfde manier worden belast als benzineauto’s, zal de motorrijtuigenbelasting aanzienlijk stijgen voor EV’s. Dit komt doordat elektrische voertuigen zwaarder zijn vanwege de batterijen. Mensen die na 2030 voor een elektrische auto kiezen, worden hierdoor eigenlijk benadeeld voor hun milieuvriendelijke keuze.

Hoewel elektrische auto’s in de komende jaren lichter zullen worden, zullen er in 2030 ook veel tweedehands modellen zijn die zwaarder zijn dan vergelijkbare benzineauto’s. Deze oudere elektrische voertuigen zijn dan betaalbaarder en aantrekkelijker voor kopers van tweedehands auto’s. Volgens Vereniging Elektrische Rijders zou de gewichtscorrectie permanent moeten zijn om consumenten aan te moedigen eerder voor een elektrische auto te kiezen.