Bijtelling elektrische auto in 2025: Hoe zit het precies?

7 minuten leestijd

De bijtelling voor elektrische auto’s is in Nederland een belangrijk instrument van de overheid om de overstap naar duurzame mobiliteit te stimuleren. Voor de komende jaren blijven er echter wijzigingen plaatsvinden in dit beleid, waaronder de bijtellingsregeling in 2025. In dit artikel leggen we uit hoe de bijtelling in 2025 is geregeld en wat dit betekent voor zakelijke rijders en werkgevers.

Wat is bijtelling ook alweer?

Bijtelling is een extra belasting die wordt geheven als je een auto van de zaak ook privé gebruikt. Het percentage van de cataloguswaarde van de auto wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. De hoogte van dit percentage hangt af van de milieuvriendelijkheid van de auto, met name de CO2-uitstoot.

Bijtelling in 2025 voor elektrische auto’s

De overheid stimuleert al jarenlang het gebruik van elektrische auto’s door een lagere bijtelling in vergelijking met auto’s met een verbrandingsmotor. In 2025 is de bijtelling voor volledig elektrische auto’s als volgt geregeld:

  1. Bijtellingspercentage:
    • Het lage bijtellingspercentage voor elektrische auto’s blijft in 2025 van toepassing, maar stijgt naar 17% (dit was 16% in 2024). Dit percentage geldt alleen voor de eerste €30.000 van de cataloguswaarde.
    • Voor het deel van de cataloguswaarde boven de €30.000 geldt een standaard bijtelling van 22%.
  2. Plug-in hybrides:
    • Plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) vallen in 2025 niet onder de gunstige regeling voor elektrische auto’s. Zij hebben standaard een bijtellingspercentage van 22%, omdat ze nog steeds op fossiele brandstoffen kunnen rijden.

Wat betekent dit voor zakelijke rijders?

De verhoging van het lage bijtellingspercentage naar 17% en de beperking tot €30.000 betekent dat het belastingvoordeel voor elektrische auto’s iets afneemt. Dit kan zakelijke rijders stimuleren om te kiezen voor modellen met een lagere cataloguswaarde, om zo optimaal te profiteren van het lage bijtellingspercentage.

Bijvoorbeeld:

  • Voor een elektrische auto met een cataloguswaarde van €40.000 betaal je in 2025:
    • Over de eerste €30.000: 17% bijtelling.
    • Over de resterende €10.000: 22% bijtelling.

Dit resulteert in een hogere belastingdruk dan in voorgaande jaren, maar is nog steeds gunstiger dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto.

Jaar2020202120222023202420252026
Bijtelling8%12%16%16%16%17%22%
Max. cataloguswaarde*€ 45.000€ 45.000€ 35.000€ 30.000€ 30.000€ 30.000N.v.t.

*Boven dit bedrag geldt een bijtellingspercentage van 22%

Waarom verandert de bijtelling?

De aanpassing van de bijtelling maakt deel uit van het beleid om subsidies en belastingvoordelen voor elektrische voertuigen geleidelijk af te bouwen. Het doel is om de markt zelfvoorzienend te maken en innovatie te stimuleren, terwijl de kosten voor de overheid beheersbaar blijven. Tegelijkertijd blijft elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijk om de klimaatdoelstellingen te halen.

Tips voor werkgevers en werknemers

  1. Overweeg private lease: Als de hogere bijtelling minder voordelig voor je uitpakt, kan private lease een interessante optie zijn. Hierbij heb je geen last van bijtelling.
  2. Kies strategisch: Let bij de keuze van een elektrische auto op de cataloguswaarde om optimaal gebruik te maken van de lage bijtelling.
  3. Bereid je voor op de toekomst: Overweeg de TCO (Total Cost of Ownership) bij het kiezen van een auto. Elektrische voertuigen hebben vaak lagere operationele kosten door lagere energie- en onderhoudskosten.

Conclusie

In 2025 blijft elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijk, maar het belastingvoordeel neemt iets af door de hogere bijtelling en de drempel van €30.000. Het blijft belangrijk om goed te calculeren welke auto past bij jouw zakelijke en privébehoeften. Hoewel de voordelen voor elektrische auto’s afnemen, blijven ze een belangrijke pijler in de transitie naar duurzame mobiliteit.

Heb je nog vragen of wil je advies over welke auto het beste bij jouw situatie past? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!