IONIQ 5 N: de belangrijkste highlights op een rij

5 minuten leestijd

Hyundai IONIQ 5 N

Hyundai heeft meer details bekendgemaakt over de IONIQ 5 N, het eerste elektrische high-performance model van Hyundai’s sportlabel N. De IONIQ 5 N is gebaseerd op de zeer succesvolle 100% elektrische IONIQ 5 en combineert het unieke E-GMP-platform met de door Hyundai N in de autosport ontwikkelde kennis en expertise.

Met de IONIQ 5 N zet Hyundai nieuwe maatstaven op het gebied van elektrisch aangedreven high-performance-modellen. Het is een sportauto die zowel op de openbare weg als op het circuit perfect uit de voeten kan, met dit verschil dat de IONIQ 5 N in tegenstelling tot de conventioneel aangedreven i20 N, i30 N, KONA N volledig elektrisch is.

De IONIQ 5 N is ontwikkeld om rijplezier naar een nieuw niveau te tillen door gebruik te maken van de nieuwste beschikbare technologieën. Net als alle andere N-modellen van Hyundai – i20 N, i30 N, KONA N – voldoet ook de IONIQ 5 N aan de drie op de autosport geïnspireerde pijlers van Hyundai N: Corner Rascal (optimaal bochtengedrag), Racetrack Capability (geschikt voor het circuit) en Everyday Sports Car (sportauto voor dagelijks gebruik).

Corner Rascal

  • Voor optimale Corner Rascal-prestaties zijn verbeteringen aangebracht aan de carrosseriestructuur, met 42 extra laspunten en 2,1 meter extra lijm.
  • De constructie van de aandrijflijn is versterkt, terwijl de subframes voor en achter zijn geoptimaliseerd voor laterale stijfheid.
  • De aandrijfassen, die Hyundai ook in het wereldkampioenschap rally (WRC) gebruikt, zijn zowel aan de voor- als achterzijde verder versterkt.
  • 21-inch gesmede lichtmetalen velgen met hoogwaardige 275/35 R21 Pirelli P-Zero-banden zorgen voor verbeterde rijeigenschappen en grip op het circuit.
  • N-afgestemde remmen vertegenwoordigen het krachtigste remsysteem van Hyundai, met remschijven met een diameter van 400 mm vóór en monobloc-remklauwen met vier zuigers.
  • Een N-specifiek remregeneratiesysteem biedt een maximale vertragingskracht van 0,6 G – een toonaangevende waarde in de branche – alleen al door regeneratief remmen.
  • N Pedal is ontworpen voor een nog betere gasrespons. Deze intelligente softwarefunctie geeft voorrang aan snel en opwindend bochtenwerk bóven energiezuinigheid.
  • N Torque Distribution biedt een volledig variabele koppelverdeling tussen de voor- en achterwielen en kan worden aangepast op elf niveaus. Het elektronische sperdifferentieel (e-LSD) op de achteras optimaliseert de bochtenprestaties en -controle.
  • Extra wielsensoren en een groter dempingsvermogen met grotere demperafmetingen vergroten het prestatiebereik van de elektronisch geregelde ophanging.
  • N Drift Optimizer helpt de drifthoek te behouden door meerdere voertuigregelingen in evenwicht te brengen aan de hand van real-time input.
  • De Torque Kick Drift-functie stelt de bestuurder in staat de kick-actie van een achterwielaangedreven auto met een verbrandingsmotor na te bootsen voor rijscenario’s die een directere driftinitiatie vereisen.

Racetrack Capability

  • De elektromotoren in de IONIQ 5 N draaien tot 21.000 t.p.m. en leveren 478 kW (650 pk) met ingeschakelde N Grin Boost.
  • Een verbeterd systeem voor efficiënt warmtebeheer, met onder meer aangepaste koelsystemen voor de elektromotor en de batterij, maximaliseert de weerstand tegen prestatievermindering vóór en tijdens intensief circuitrijden.
  • Een druk op de N Grin Boost-knop is voldoende om de acceleratie met een vermogenstoename gedurende tien seconden te maximaliseren.
  • N Launch Control biedt drie tractieniveaus voor de snelst mogelijke start, waardoor de bestuurder de auto kan lanceren als een professionele racebolide.
  • N Race geeft de bestuurder meer directe controle over het energieverbruik van de auto, met keuze uit ‘Sprint’- en ‘Endurance’-rijden. In ‘Sprint’ kan de bestuurder zelf kiezen of het volledige vermogen van de auto wordt aangesproken. ‘Endurance’ is een instelling die de range van de IONIQ 5 N op het circuit maximaliseert.
  • N Battery Preconditioning stelt de temperatuur van de batterij van tevoren in op de meest energiezuinige temperatuur. De preconditioning-functie van de batterij is opgesplitst in twee modi, ‘Drag’-modus en ‘Track’-modus, voor verschillende rijscenario’s.

Everyday Sportscar

  • N Active Sound + zorgt net als N e-Shift voor meer feedback aan de bestuurder, waardoor de dynamische rijbeleving nog intenser is.
  • N Active Sound + bestaat uit een systeem met tien luidsprekers (acht intern, twee extern), dat drie geluidsthema’s biedt: Ignition, Evolution en Supersonic.
    • Ignition simuleert de 2.0-turbomotor van N-modellen met een verbrandingsmotor, compleet met pop- en knalgeluidseffecten.
    • Evolution staat voor een elektronisch geluid, geïnspireerd op de N 2025 Vision Gran Turismo Concept en RN22e.
    • Supersonic produceert het geluid van een straaljager om de coureur het gevoel van een straaljagerpiloot te geven.
  • N e-Shift werkt nauw samen met N Active Sound + om de achttraps transmissie met dubbele koppeling (DCT) van N-modellen met een verbrandingsmotor na te bootsen. N e-Shift simuleert schakelen door het motorkoppel te regelen en zorgt voor het schokgevoel tussen het schakelen.
  • N Road Sense beveelt automatisch de activering van N Mode aan als verkeersborden worden gedetecteerd, zodat de bestuurder optimaal kan genieten van elke seconde van de rit (alleen EU).
  • Dankzij Vehicle-to-Load-technologie (V2L) kan de bestuurder de opgeslagen energie in de hoogspanningsbatterij gebruiken om allerlei apparaten op te laden, zoals een e-bike of huishoudelijke apparaten, zelfs wanneer het voertuig is uitgeschakeld.
  • Dankzij het 800-voltsysteem laadt de IONIQ 5 N ultrasnel op. Binnen vijf minuten is zijn rijbereik vergroot met 100 kilometer.
  • De Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) combineert een 12,25-inch infotainmenttouchscreen en een 12,25-inch digitaal cluster. Het systeem biedt geavanceerde graphics en introduceert de nieuwste versie van Hyundai’s Bluelink met Over-The-Air (OTA) software-updates.

Afmetingen IONIQ 5 N

In vergelijking met de standaard IONIQ 5 is de IONIQ 5 N 20 mm lager, 50 mm breder aan de onderkant (om ruimte kunnen bieden aan bredere banden) en 80 mm langer vanwege de prominentere diffuser. Actieve luchtkleppen aan de voorzijde zorgen voor extra koeling, terwijl een spoilerlip onder de bumper de lage en sportieve uitstraling van de auto benadrukt. De nieuwe accentkleur Luminous Orange zorgt ervoor dat de IONIQ 5 N er extra circuitwaardig uitziet. In totaal zijn er tien carrosseriekleuren, waarvan twee exclusief voor Hyundai N: Performance Blue Matte en Performance Blue.

Voor optimale aerodynamische prestaties helpen de vleugelvormige N-achterspoiler, samen met de oranje gekleurde achterdiffuser en luchtuitlaat, om de luchtstroom te regelen aan de achterzijde. Deze elementen dragen bovendien bij aan een sportieve styling, net als het driehoekig N-only HMSL-remlicht in de spoiler. Prominent aanwezig op het nieuw ontworpen N-stuurwiel is het N-logo, geflankeerd door N-knoppen waarmee de gewenste rijmodus kan worden ingesteld en gerangschikt naar de voorkeur van de bestuurder.

Net als in de IONIQ 5 pasten de designers ook in de IONIQ 5 N duurzame materialen toe, waaronder recyclebaar paperette, Bio-PET-garen van suikerriet, garen van gerecyclede PET-flessen, Bio-TPO van suikerriet, milieuvriendelijk verwerkt leder en gerecyclede pigmentverf van afgedankte banden.

* Energieverbruikscijfers zijn nog niet definitief. Voertuigspecificaties en -kenmerken kunnen per land/regio verschillen en zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.