De IONIQ 5 is gebaseerd op het speciaal voor BEV’s ontwikkelde Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Dat geeft de IONIQ 5 zijn unieke proporties op een lange wielbasis. Het interieurdesign is innovatief en afgewerkt met ecologisch verantwoorde materialen op die plekken waar de inzittenden in aanraking komen met de auto. De elektrische aandrijflijn levert zeer krachtige prestaties en de batterij is ultrasnel op te laden. Dankzij de V2L-functie zijn elektrische apparaten buiten de auto van stroom te voorzien en met de geavanceerde connectiviteit en uitgebreide rijassistentiesystemen biedt de IONIQ 5 de ultieme rijervaring en optimale veiligheid.
‘De IONIQ 5 biedt voor elke lifestyle ongekende gebruiksmogelijkheden en voldoet tijdens de reis proactief aan de behoeften van de inzittenden’, zegt Thomas Schemera, Executive Vice President en Global Chief Marketing Officer van Hyundai. ‘Dit is echt de eerste elektrische auto die een geheel nieuwe ervaring biedt met zijn innovatieve gebruik van de interieurruimte en de toepassing van geavanceerde technologieën.’
Start van een nieuw tijdperk: IONIQ-design
Het vooruitstrevende design van de IONIQ 5 doorbreekt de traditionele kaders, dankzij de vrijheid die het specifieke BEV-platform de designers biedt. Verwijzend naar de introductie van de Hyundai Pony, de eerste productieauto van de fabrikant, markeert de IONIQ 5 de 45-jarige ontwikkeling van het design van Hyundai, waarmee het merk een belangrijk onderdeel is geworden van het leven van klanten. Daarmee legt de IONIQ 5 een verbinding van het verleden naar de toekomst. Dit is de nieuwe definitie van tijdloos design. Een thema dat groter wordt naarmate het modellengamma van line-up-merk IONIQ groeit.
Het unieke uiterlijk van de IONIQ 5 is geïnspireerd op het profiel van de Pony uit 1976 en staat op een platform met een wielbasis van 3.000 mm. Daardoor was een zorgvuldige aanpak van het design nodig, om de bijzondere proporties te vertalen naar een eigentijdse en kenmerkende EV-vormgeving.
De motorkap van de IONIQ 5 heeft een schelpvorm. Dat minimaliseert het aantal naden in de carrosserie en optimaliseert de aerodynamica. De voorbumper valt op door zijn V-vorm en de geïntegreerde dagrijverlichting (DRL) geeft de IONIQ 5 een onmiskenbare lichtsignatuur. Dergelijke kleine pixelachtige lichtelementen komen ook terug op de achterzijde van de auto.
De vrijwel vlak in de portieren geplaatste deurgrepen accentueren de strakke vormgeving en verbeteren de stroomlijn van de carrosserie. De voor- en achterzijde van de carrosserie gaan vloeiend over in de portieren en zijn een voorbeeld van het ‘Parametric Dynamics’-design dat Hyundai voor het eerst toepaste op de nieuwe Hyundai TUCSON. De krachtige vorm van de C-stijl – geïnspireerd op die van Hyundai’s elektrische conceptauto ‘45’ – geeft de IONIQ 5 een indrukwekkende uitstraling en maakt hem zeer herkenbaar.
De aerodynamisch geoptimaliseerde wielen zijn een voorbeeld van het Parametric Pixel-designthema en hebben een diameter van maar liefst 20 inch – de grootste wielen die ooit zijn gemonteerd onder een EV van Hyundai. Ze completeren de uitgebalanceerde proporties van de IONIQ 5 en het E-GMP-platform.
‘Een nieuwe mobiliteitservaring voor een nieuwe generatie – dat was onze opdracht toen we aan dit project begonnen. We hebben een punt aan de horizon gezet, maar zijn trouw gebleven aan de basisprincipes van Hyundai’, zegt SangYup Lee, Senior Vice President en Head of Hyundai Global Design Center. ‘De IONIQ 5 is een nieuwe definitie van tijdloosheid en een verbindend element tussen onze historie, het heden en onze toekomst.’
Het thema ‘Living Space’ (leefruimte) is herkenbaar in elk aspect van het interieur van de IONIQ 5 – vooral in het zogenoemde Universal Island, een in lengterichting over 140 mm verschuifbare middenconsole. Door de Universal Island en de volledig vlakke vloer waaronder het batterijpakket is ondergebracht, biedt het interieur optimale bewegingsvrijheid.
De IONIQ 5 is uitgerust met elektrisch verstelbare voorstoelen. Die zijn in elke gewenste hoek te verstellen en geven de inzittenden een gevoel van gewichtsloosheid. De dikte van de stoelen is met zo’n 30 procent gereduceerd, zodat de achterpassagiers extra beenruimte hebben.
Veel van de oppervlakken – zittingen, deurpanelen en armleuningen, hemelbekleding – zijn bekleed met ecologisch verantwoorde, duurzame materialen, zoals gerecyclede PET-flessen en plantaardige (bio-PET) garens, maar ook natuurlijke wolgarens en ecologisch met plantaardige extracten bewerkt leder, biologische verf met plantenextracten.
Klanten kunnen kiezen uit negen carrosseriekleuren, waarvan vijf op de natuur geïnspireerde tinten die exclusief binnen de Hyundai-range zijn voorbehouden aan de IONIQ 5. Voor het interieur zijn drie kleurenthema’s beschikbaar.
Keuze uit elektrische aandrijflijnen voor elke klant
De IONIQ 5 is er met vier elektrische aandrijvingsconfiguraties, die alle voldoen aan de behoefte van elke klant, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties. Er is keuze uit twee batterijpakketten – 58 en 73 kWh – en keuze uit een (alleen achter) en twee (voor en achter) elektromotoren. Alle versies bieden een uitstekende actieradius en hebben een topsnelheid van 185 km/u.
De topversie is voorzien van een elektromotor van 155 kW achterin en een 70 kW sterke elektromotor voorin, wat vierwielaandrijving (AWD) mogelijk maakt. De elektromotor achterin heeft een koppel van 350 Nm, die voorin van 255 Nm. In combinatie met het 73 kWh grote batterijpakket heeft deze configuratie een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden. De 73 kW-versie met achterwielaandrijving heeft een elektromotor met 160 kW vermogen en 350 Nm koppel, en accelereert in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximale actieradius van de volledig elektrische IONIQ 5 is naar verwachting 470-480 km volgens de WLTP-testprocedure (alles onder voorbehoud van homologatie).
Ultrasnel opladen batterij en innovatieve V2L-functie
Het E-GMP-platform van de IONIQ 5 kan gebruikmaken van zowel een 400- als 800-volt laadinfrastructuur. Het platform is standaard geschikt voor 800 volt maar ook voor 400 volt, zonder dat daarvoor extra componenten of adapters nodig zijn. Het multichargingsysteem is het eerste ter wereld. Het is gepatenteerde technologie die de elektromotor en de inverter aanstuurt om 400 volt te verhogen tot 800 volt voor stabiel opladen.
Met een oplader van 350 kW is de IONIQ 5 in slechts 18 minuten* op te laden van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit. Vijf minuten opladen is al genoeg voor 100 kilometer extra actieradius (WLTP).
De IONIQ 5 ondersteunt de duurzame lifestyle van elektrische mobiliteit ook met zijn innovatieve V2L-functie. Daarmee kunnen klanten onderweg en op locatie elektrische apparaten – bijvoorbeeld elektrische fietsen en scooters, buitensport- en campinguitrusting – aan de auto opladen en gebruiken. Het maakt van de IONIQ 5 een ‘oplader op wielen’.
De V2L-functie heeft een vermogen van maximaal 3,6 kW. De V2L-aansluiting in het interieur bevindt zich onder de tweede zitrij en is te gebruiken als de auto rijdt. Een tweede V2L-aansluiting bevindt zich aan de buitenzijde, bij de laadaansluiting. Met gebruik van een omvormer kunnen klanten hierop elektrische apparaten aansluiten. Deze aansluiting werkt ook als de auto is uitgeschakeld.
* Tijdsduur voor het opladen is afhankelijk van onder meer de temperatuur van de batterij en de omgeving, het vermogen van het laadpunt en de laadstatus van de batterij.
Innovatieve connectiviteit en rijassistentiesystemen voor gemak en veiligheid
In de IONIQ 5 zijn geavanceerde technologieën naadloos geïntegreerd voor een optimale digitale gebruikservaring. Het brede, persoonlijk te configureren dubbele dashboard is niet overkapt en omvat een 12-inch infotainmentscherm dat volledig door aanraking is te bedienen, en een eveneens 12-inch digitaal instrumentencluster dat ook is aan te passen aan de wensen van de klant.
Als eerste auto van Hyundai is de IONIQ 5 uitgerust met een Augmented Reality Head-Up Display (AR HUD), waarmee de voorruit in feite een projectiescherm is.
De IONIQ 5 is verder uitgerust met de nieuwste generatie van Hyundai SmartSense, de geavanceerde veiligheids- en rijassistentiesystemen die onderweg zorgen voor de hoogste mate van veiligheid en gebruiksgemak. De IONIQ 5 is ook het eerste model van Hyundai dat is voorzien van Highway Driving Assist 2 (HDA 2). Andere rijassistentiesystemen zijn onder meer Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW) en High Beam Assist (HBA).
Ruim, flexibel interieur is een thuis onderweg
De IONIQ 5 onderscheidt zich met een vlakke vloer waarin het batterijpakket is ondergebracht en waardoor een innovatieve indeling van het interieur mogelijk is met extra beenruimte.
De wielbasis van 3.000 mm maakt een bijzonder ruim interieur mogelijk dat qua ruimte niet onderdoet voor het interieur van een grote sedan. De wielbasis van de middelgrote CUV is langer dan die van een grote sedan. De lange wielbasis maakte het voor de designers mogelijk om het thema ‘Living Space’ (leefruimte) in het interieur toe te passen en af te wijken van de conventionele indeling.
Het thema ‘Living Space’ (leefruimte) is herkenbaar in elk aspect van het interieur van de IONIQ 5 – vooral in het zogenoemde Universal Island; een in lengterichting over 140 mm verschuifbare middenconsole. Aangezien de keuzeknop voor de transmissie achter het stuurwiel is geplaatst, vult het Universal Island de eenvoudige middenconsole aan en biedt het de passagiers niet alleen meer flexibiliteit, maar ook meer bewegingsruimte, zodat zij ook aan één kant kunnen uit- of instappen en doorschuiven als de IONIQ 5 aan de andere kant zeer strak langs een andere auto of een muur is geparkeerd. De passagiers op de tweede zitrij kunnen ook gebruikmaken van de andere features, zoals de bekerhouders, een draadloze 15 watt snellader voor smartphones en USB-poorten. Het Universal Island is een nieuwe generatie van de middenconsole en biedt meer functionaliteit dan een statische bergruimte.
De IONIQ 5 is uitgerust met elektrisch verstelbare voorstoelen. Die zijn in elke gewenste hoek te verstellen, tot volledig vlak, en geven de inzittenden een gevoel van gewichtsloosheid. De dikte van de stoelen is met zo’n 30 procent gereduceerd, zodat de achterpassagiers extra beenruimte hebben.
Duurzame en ecologisch verantwoorde voorzieningen voor een lifestyle zonder grenzen
De ecologische verantwoordelijkheid van de IONIQ 5 houdt niet op met de elektrificatie van de aandrijflijn. Duurzaamheid is de kern van het line-up-merk IONIQ en dat is ook af te zien aan het gebruik van ecologisch verantwoorde materialen en op de natuur geïnspireerde kleuren overal in de IONIQ 5.
Diverse oppervlakken – de zittingen, de hemelbekleding, de portierpanelen en armsteunen, de vloerbedekking – zijn bekleed met ecologisch verantwoorde, duurzame materialen. Zoals gerecyclede PET-flessen en plantaardige (bio-PET) garens, maar ook natuurlijke wolgarens en ecologisch met plantaardige extracten bewerkt leder, biologische verf met plantenextracten.
2. Prestaties
De IONIQ 5 is er met vier elektrische aandrijvingsconfiguraties die alle voldoen aan de behoefte van elke klant, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties. Er is keuze uit twee batterijpakketten – 58 en 73 kWh – en keuze uit een (alleen achter) en twee (voor en achter) elektromotoren. Alle versies bieden een uitstekende actieradius en hebben een topsnelheid van 185 km/u.
De topversie is voorzien van een elektromotor van 155 kW achterin en een 70 kW sterke elektromotor voorin, zodat vierwielaandrijving (AWD) mogelijk is. De elektromotor achterin heeft een koppel van 350 Nm, die voorin van 255 Nm. Met het 73 kWh grote batterijpakket kost de acceleratie van 0 naar 100 km/u 5,2 seconden. Met het 58 kWh-batterijpakket, twee elektromotoren en AWD accelereert de IONIQ 5 in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u.
De IONIQ 5 met één elektromotor heeft achterwielaandrijving, 160 kW vermogen (125 kW in combinatie met de 58 kWh-batterij) en 350 Nm koppel. In combinatie met het 73 kWh-batterijpakket accelereert de auto in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u, met de 58 kWh-batterij is dat 8,5 seconden. De maximale actieradius van de volledig elektrische IONIQ 5 is naar verwachting 470-480 km volgens de WLTP-testprocedure (onder voorbehoud van homologatie).
Opmerkelijk: de IONIQ 5 mag een aanhanger van maximaal 1.600 kg trekken, afhankelijk van de gekozen batterij en aandrijflijn.
Online reserveren speciale editie IONIQ 5 ‘Project 45’ vanaf de wereldpremière
Hyundai introduceert een speciale uitvoering van de IONIQ 5. Klanten kunnen dit introductiemodel met de naam ‘Project 45’ online reserveren. Deze topversie van de IONIQ 5 brengt een aantal voordelen met zich mee. Zo is de IONIQ 5 Project 45 voorzien van alle beschikbare technologie en designdetails inclusief een dak met zonnepanelen, 20-inch wielen en de Advanced Head-Up Display met augmented reality-functies.
Klanten kunnen de auto reserveren via een speciale reserveringswebsite, die direct na de wereldpremière van de IONIQ 5 live gaat: www.hyundai.com/nl/IONIQ-5. De speciale editie IONIQ 5 ‘Project 45’ is beschikbaar voor een consumentenprijs van € 58.995 incl. BTW, en met een zakelijk leasetarief, via Hyundai Lease, vanaf € 659 per maand (60 mnd./10.000 km/jr.).
Wie zich aanmeldt om een IONIQ 5 Project 45 te reserveren, ontvangt de auto als een van de eersten in Europa. Deze klanten krijgen als eerste de beschikbare informatie, in de vorm van exclusieve video’s, beelden en nieuws over de auto. Ze worden ook voortdurend op de hoogte gehouden over de status van hun auto, vanaf de productie tot aan de aflevering. Bovendien ontvangen deze klanten een uitnodiging voor een exclusief IONIQ-evenement dit voorjaar.
Van de zeer exclusieve IONIQ 5 Project 45 worden er slechts 3.000 exemplaren gebouwd voor de gehele wereldmarkt. De mogelijkheid om het introductiemodel te reserveren is beschikbaar in Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. De levering start in de zomer van 2021, zodat de wachttijd aangenaam kort is.